ジャズとヤリス

2019年4月5日

「Jazz and Yaris」

車にはまるで興味がないけれど、むかし博多駅近くのホテルの駐車場で働いて
いたので車種にはまあまあ詳しい。
その当時すでに開業から数十年を経たそのホテルの立体駐車場は極めて使い辛
い代物だった。何年か前の水害で浸水して以来機械が動かないので上段部分が
使えない上に、車を入れる枠が80年代の仕様になっていて、ちょっと大きな車
になるともう枠に収まらないのである。クラウンのロイヤルサルーンはなんと
かねじ込めてもマジェスタはダメ。もちろんセルシオもレクサスもダメ。更に
上段の枠に車の天井が当たるのでセレナもデリカもステップワゴンも入らない。
そんな駐車場に昼飯時になると地下にあるランチバイキング目当ての客が押し
寄せるのである。いきおい、押し寄せる客を断るのが駐車係の仕事になってし
まうのだが、客たちは勿論我々の云うことなど聞かない。何しろ彼らはそのホ
テルで食事をするためにやってきて、バイキングレストランはホテルの駐車場
に停める客には2時間無料の駐車券を漏れなくばら撒くのだから。店も客も駐
車係のことなどお構いなしでキーを付けたままの車を「あとはお前らがなんと
かしとけ」と云わんばかりに放置して去って行くのである。仕方がないので我
々は車を通路の邪魔にならない場所へ移動する。万が一ぶつけたり擦ったりし
ようものなら法外な修理代を請求されるのは云うまでもない。小さな車でもタ
イヤを枠の溝に入れるコツが掴めずに何度も切り返すような客の時には後が支
えると面倒なのでやはり我々が代わりに運転して入れた。そんな難しい接客が
素人の集団に務まる筈もなくて、我々は実にしばしば客と揉め事を起こして上
司に叱られた。上司はそのまた上司に叱られた。何年かしてホテルが駐車場を
「タイムズ」に委託して無人化を図ったタイミングで我々も部署ごとリストラ
された。ひどい仕事だったが、いまほど世の中が殺伐としてなかったのかなか
なか楽しい職場だった。

まあそんなわけで色々な人の色々な車に乗ったです。
その時驚いたのは、乗っている人々の外見の凡庸さとは裏腹な、車の中のあま
りの多様性と無法ぶりで、それは車に対する愛があるならあるなりの、無関心
なら無関心なりの様々な表現がそこにあって何かを主張していたのである。
いつだったか「Tokyo Style」という東京の若い独身者の部屋を撮り集めた
写真集が売れたことがあったけど、それもこれも誰か他人の心の中に入ってい
く体験に違いない。写真ならある程度好きなように撮って編集できても、
車の中はただ剥き出しであるだけだからそれは面白いこともあり、時には気味
が悪い。監視カメラがありとあらゆる場所に設置されるご時勢にあって、車の
中はまだかろうじて自由と闇が残されてある場所だと云えるのかもしれない。
少なくとも今のところは。
それにしても日本人の車愛は世界でも独特なんじゃなかろうか。世界を隈なく
歩いたわけではないが、人々が車をこんなにいつもピカピカにして走らせてい
る国を僕は寡聞にして知らない。天体観測にきた少年が望遠鏡を車のドアにコ
ツンと当てて悲しそうにお父さんに謝るという車両保険のCMはいつ観ても不愉
快。車なんて僕にとっては外を移動するただの乗り物だけど、どうも多くの日
本人にとってはそうではないらしい。
日本車の特徴は何と云ってもその性能の良さにあるのだろうが、加えて車種の
数も凄まじい。比較的自動車事情の似たドイツと比べてみると、両国主要メー
カー13社で現在までに市販された車種の数は、日本が約900種、ドイツが
約400種(バス、トラック、二輪車は除く。青鮫堂適当調べ)である。車種
をどうカウントするのかという点については、果たして「カローラ」と「カロー
ラⅡ」を別々したものかどうかといった問題もあって正確な比較は難しいもの
の、それにしたところで差は歴然としている。山ばかりの狭いこの日本で一体
どれだけの車が走っているんだろうか。渋滞がこの程度で済んでるのは日本の
都市計画の秀逸さを物語っているのかもしれないし、宇沢弘文先生
『自動車の社会的費用』(岩波新書、1974年)で云うように「市民的権利の侵
害」が粛々と進められた結果なのかもしれない。自動車産業に依存しない国づく
りがこの日本にあり得たとしたらいま目の前にどんな風景が広がっているのか
是非観てみたいけれど、そんなのちょっと想像できない。国土面積の狭さを除
けば、自動車と日本人はよほどシックリと相性が合っているように見える。

車種にいちいち立派な名前が与えられているというのもよく考えてみるとすごい。
欧州車名など記号と数字ばかりである。アメ車には大体名前があるがシンプル
なものが多い。複数の意味とイメージを組合せて新しく名前を創ったりするこ
とはアルファベットを使って生活している彼らには難しいことなのかもしれない。
その点日本車名は自由奔放である。思うがままに色々な願い期待が込められた
カラフルな名前が目白押しで面白い。これも日本人の車愛を示す一例と云える
だろう。
ところで、日本車が海外で販売される時車名が変わることがあるのを知ってますか?
事情は幾つかある。商標登録の問題。日本人にはあまり意味がなくても行った
先の国では何か予想外の意味と響きがあって使えないこともある。あとは日本
と海外での販売戦略の違い。じゃあ実際にどんな海外名があるのかというと、
恐らく最もインパクトのあるのは三菱パジェロの「ショーグン」。これはイギ
リスのミステリー作家R.D.ウィングフィールドのフロスト警部シリーズの中に
も名前が出てくる。トヨタアクアはプリウスC。マツダデミオはMAZDA2。バン
コクの通りで頻繁に見かけたこともあって僕が気に入ってるのは「ジャズ」と
「ヤリス」。「ジャズ」はホンダフィットの、「ヤリス」はトヨタヴィッツの
海外名。デミオと同じくフィットもビッツも日本ではコンパクトカーの代表である。
この手の車はおばちゃんや若い女の子、小さい子供のいる家族向けという印象
がある。マーチとかノートとか名前も見事に人畜無害で面白味がない。日本の
車好きはコンパクトカーにはまず乗らない。その人畜無害な使い勝手の良さが
彼らの日本における存在意義であったとしても、その名前から察すると、海を
渡った彼らの使命は違うものだろう。「Jazz」もかっこいいが、「Yaris」は
何だか神秘的で好きだなあ。しかもヤリスは「ヤリスWRC」にパワーアップし
てFIA世界ラリー選手権に参戦したりもしてるのである。そういうのって何だ
か僕には痛快に思える。こう何て云うかクラーク・ケントがスーパーマンに変身
するみたいな感じ。あるいは、平凡な男が(女でも良い)流れ着いたどこか見知
らぬ町で過剰な期待を背負わされた挙句に自分の中に眠っていた意外な一面を
発見して道を切り開いて行く、みたいなビルドゥングスロマン的な感じで。
そしてこの平成が終わる新しい年に、「ヤリス」はとうとう日本に凱旋を果たす
のである。トヨタはヴィッツのフルモデルチェンジを機に名称を「ヤリス」に
改名することを発表した。へぇ~、so。

I’m not really interested in cars, but I used to work at a hotel parking lot near Hakata Station so I am familiar with the car types.
At that time, the hotel’s multi-storey car park, which had been open for several decades, was a very frustrating one. Since the machine has not moved since flooded a few years ago, the upper part can not be used, and the frame for putting in the car is 80’s specification, and it will not fit in the frame when it becomes a little big car . Even if the royal saloon of the crown is screwed in somehow, Majesta is useless. Of course neither Celsior nor Lexus is good. Furthermore, since the ceiling of the car hits the upper frame, neither Serena nor Delica nor Stepwagon can enter. When it comes to lunch at such a parking lot, guests for lunch buffets in the basement are crowded. It would be the job of the car parker to turn off the crowded customers, but of course the guests do not hear what we say. After all, they come to eat at the hotel, and the buffet restaurant offers a free parking ticket for 2 hours for customers parked in the hotel parking lot. Both the shop and the customer don’t care about the car parker, leaving the car with the key attached as it is, saying, “The rest of us are somehow good.” Because there is no choice, we move the car out of the way of the aisle. It is needless to say that you will be charged extraordinarily for the repair fee if you try to bump or rub it. Even when the car is small, even if it is a customer who cuts back many times without grasping the knack of putting the tire in the groove of the frame, it is bothersome to support the back and we still drive in again. There was no need for such a difficult customer service to be part of the group of amateurs, and we often bickered with customers and were beaten by our boss. The boss was beaten by the boss again. At some point in the year when the hotel commissioned parking lots to the Times for unmanned operation, we were also restructuring the department. It was an awful job, but it was a fun place to see if the world wasn’t killing as much as it is now.

Well that’s why I got on different cars with different people.
At that time, I was surprised at the mediocreness of the people who are riding, contrary to the extraordinaryness of the people in the car, and for the first time if there is a love for the car, there are various kinds of indifference or indifference. The expression was there and claimed something. It used to be that “Tokyo Style” was a collection of photographs taken of the rooms of young singles in Tokyo that were sold, but it must also be an experience of getting into the mind of someone else. Even though you can take and edit photos as you like to some extent, it’s interesting because sometimes it’s just exposed inside the car, and sometimes it’s weird. In times of surveillance cameras being installed everywhere, it may be said that the inside of a car is still a place where freedom and darkness are still left. At least for now.
Even so, isn’t Japanese car love unique in the world? Although I did not walk around the world without hesitation, I do not know the country where people always drive cars so shinyly. CM of vehicle insurance that a boy who came to astronomical observation apologizes to his father sadly by sticking a telescope to the door of the car sadly is unpleasant at any time. The car is just a vehicle that travels outside for me, but it seems that is not the case for many Japanese.
The characteristics of a Japanese car will be its performance, whatever it may be, but in addition the number of car models is tremendous. Compared with Germany, which has relatively similar automobile circumstances, the number of vehicles sold to date by 13 major manufacturers in both countries is about 900 for Japan and about 400 for Germany (excluding buses, trucks and motorcycles) It is Aozame-do proper investigation). There is a question as to whether or not the car types are counted separately, although it is difficult to make an accurate comparison, although there is a problem as to whether the “Corolla” and “Corolla II” are separate, but the difference is remarkable. How many cars are running in this narrow mountainous Japan? It may be that the traffic congestion is completed in this degree may be an exaggeration of the excellence of urban planning in Japan, as Dr. Uzawa Hirofumi mentioned in “The social cost of cars” (Iwanami Shinsho, 1974) It may be the result of “infringement of rights” being pushed forward. If Japan could build a country that does not depend on the automobile industry, I would like to see what kind of landscape is spreading before now, but I can not imagine such a little bit. Aside from the narrow land area, cars and Japanese people seem to be in perfect harmony with each other.

It is amazing to think carefully that the car model is given a good name. There are only signs and numbers such as European car names. There are many names for American cars but there are many simple ones. Combining multiple meanings and images to create new names may be difficult for those living with the alphabet. In that respect, the Japanese car name is free. It is interesting to see colorful names with various wishes and expectations. This can be said to be an example of Japanese car love. By the way, do you know that the name may change when Japanese cars are sold overseas?
There are several circumstances. Trademark registration issues. Even if the Japanese people don’t have much meaning, there may be unexpected meanings and sounds that can not be used in the countries where we went. The rest is the difference in sales strategies in Japan and overseas. Well, what kind of overseas names actually exist? Perhaps the most impacted is Mitsubishi Pajero’s “Shogun”. It is also mentioned in the Frost police section of British mystery writer RD Wingfield. The Toyota Aqua is a Prius C. Mazda Demio is MAZDA2. I have often seen it in the streets of Bangkok and I like “Jazz” and “Yaris”. “Jazz” is the Honda Fit, “Yaris” is the overseas name of Toyota Vitz. Like Demio, Fit and Bitz are representative of compact cars in Japan. This kind of car has the impression that it is for the family with aunt, a young girl and a small child. The name of the march, the notebook, etc. is also beautiful and harmless to human beings and not interesting. Japanese car lovers don’t get on compact cars at first. Even if the harmless convenience of the animal husbandry is their significance in Japan, their mission across the ocean would be different, as their name suggests. “Jazz” is also cool, but “Yaris” is somehow mysterious and I like it. Moreover, Yaris is powering up to “Yaris WRC” and participates in the FIA ​​World Rally Championship. That’s kind of exciting to me. It seems like Clark Kent is transformed into a superman. Or, like a dumb man, discovering an unexpected side that was asleep inside of him in an unexpected expectation somewhere in a strange city where a mediocre man (even a woman) may have flowed, and opening a path like Bill Duongs I feel romantic. And in the new year of the end of the Heisei period, “Yaris” will finally make an offer to Japan. Toyota announced that it would change its name to “Yaris” on the occasion of a full model change of Vitz. So ~, so.

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Posted by aozame